Ara Ghemigian vs Cosmin Bumbuț (4)

AG: Sa vorbim un pic de inceputuri. De unde dragostea pt. fotografie, cum ai evoluat ca fotograf, ce te-a determinat sa te stabilesti in Bucuresti? Care sint fotografii care te-au influentat cel mai mult la inceputul carierei si pe cine apreciezi la ora actuala?

1, 2, 3, 4, 5. Cinci întrebări. Combinate artistic pentru a da ceva altceva. Cam ca talentul Adei Milea. Cînd te întrebi de ce nu poate juca ți se spune că e cantautoare. Cînd auzi ce vobește cîntat ți se reamintește că ar fi actriță. Cum rămîne cu Charles Aznavour care le-a făcut onorabil pe amîndouă? Ei bine, el nu avea spatele familiei Milea. El a trebuit să muncească.

CB: Pai, Silviu Ghetie mi-a dat impulsul. A venit odata de la mare (pe vremea unei alte studentii) cu niste poze mai altfel (sa nu ma-ntrebi ce inseamna „altfel” ca nu mai stiu cum erau) decit obisnuitele snapshot-uri de vacanta pe care le faceam cu totii. I-am zis ca „si io pot de-astea, artistice” si mi-am cumparat aparat, substante si carti. Dupa un an si jumatate (in care au inceput sa-mi apara fotografii in ziarul local; prima fotografie publicata vreodata a fost cu un mesteacan intr-un supliment-program al unui meci de fotbal al echipei locale) mi-am dat seama ca nu am ce sa fac mai mult in Baia Mare si ca ar fi cazul sa plec la Bucuresti, ca doar e capitala si sigur sint mai multe oportunitati. Prin ’90,?tinerilor doritori de informatie fotografica le era cam greu s-o obtina. Exista revista AAF-ului unde l-am descoperit intr-un numar dedicat concursului Orwo pe Dinu Lazar cu o fotografie cu o balerina. M-a impresionat, mai ales ca Lazar era singurul roman publicat acolo. In acelasi timp, prin tot felul de carti ruso-romanesti de tehnica fotografica il mai descoperisem pe Cartier-Bresson, Kertesz, Steichen, Halsman. Acum sint fan al lui Saudek, Witkin, Mapplethorpe, Gibson, Shiraoka si iar Kertesz…

Alba-neagra. Studenție. Care? Ce mai contează! Altfel. Altfel cum? Altfel! Dar sigur nu așa! Ce cărți? Eh, va inventa el ceva după un studiu pe net ca și Ara G.

Ce cărți sovietice scriau de Cartier-Bresson? Sau doar s-a pupat cronologic? Ar fi fost ridicol să scrie de Saudek în ’50, nu?

Și această alba-neagra este superbă. Deci avem în față un neica-nimeni care vrea să devină inginer, dar iubește fotografia. Și unde poate mai bine dacă nu la jurnalism?!? Arte la Cluj era cam departe de Baia Mare, mai ales că nu sînt nici trenuri directe. Sau la Budapesta, dar trebuie să știi limbi străine!

Consider ofensatoarea punerea pe aceeași linie a lui Dinu Lazăr cu ceilalți.

Etichetat , ,

Zi–mi de bine, sau exprimă–te după pofta inimii.

