Cum să faci film prost pe bani mulți

Ultima noapte de dragoste… este un film de–al lui Sergiu Nicolaescu, din alea bune.

Și este o echipă cum nu se putea mai bună. Exact pe măsura dezideratelor comuniste că oricine este mai răsărit decît pleava trebuie omorît sau reeducat.

Și toți, de la Sergiu pînă la ultimul figurant, radiază duhoare de bălegar în filmul ăsta.

Nu cunosc genealogia familiei Nicolaescu, dar, din ce prezintă în filme, tata lu’ Sergiu nu putea să fi promovat mai sus de băiat de grajd. Probabil cadoul de pensionare a fost o prereche de cizme ca să nu mai stea desculț în pipi rece de cal.

Înalta societate, joasa societate – toți sînt egalizați în filmul ăsta la nivelul cel mai meschin.

Obiectul pasiunii bărbaților umblă adusă de umeri ca o slujnică căreia îi cresc țîțele. Este incapabilă să poarte hainele bine și se urcă ca vaca într–o mașină. Este atît de inertă încît pînă și un necioplit ca Sergiu simte nevoia de a intercala imagini din mai multe unghiuri pentru a da impresia de dinamism, pe scurt, că e vie. Rîde urît și are o dantiție pe măsură, ceea ce nu o jenează să își arate fasolea ca ultima slujnică.

Primadona. Băiat finuț. Cu pretenții de cult. Cu personalitate dublă: se roagă de obiectul pasiunii să plece de la petrecere, dar a doua zi ei îi prezintă o alta. Colaborînd cu vizionarul Sergiu, ofițerul fin fumează cu țigarea ascunsă în palmă ca recruții de neam prost, obicei imposibil de prins pentru personaj, dar gest comun pentru cei de teapa realizatorilor români de film.

Întraga etichetă este pe această măsură: colonelul prinde primadonul la șoping într–un oraș de provincie jegos. Primadonul nu interacționează cu soldatul care conduce atelajul ci cu colonelul, dîndu–i instrucțiuni prompte de cum să ajungă la el acasă. Ulterior, îl lasă pe colonel la poartă ca pe orice vidanjor, de teamă să nu–i murdarească covoarele. Înăuntru avansăm pe panta ireală a realismului socialist. Colonelul îl prinsese în offside. Îl amenințase cu curtea marțială. Și stătea de gardian la poartă pentru a împiedica un ultim futai de amor al porumbeilor. Deci primadonul comunică schimbarea bruscă de situație cu o distanță și răceală uimitoare.

De ce oare s–a mai filmat scena din interiorul conacului? Pentru a justifica excursiile și cheltuielile de protocol. În filmele occidentului decadent scene de o mult mai mare importanță pentru poveste eșuează pe podeaua cabinei de montaj. Nu și aici. Aici nu au cu ce să umple 90 de minute. Drama clanului Porumboiu.

Anunțuri
Etichetat

Zi–mi de bine, sau exprimă–te după pofta inimii.

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: