Eminescu și farfuria naționalistă

Mihai Eminescu a murit prost ca să îl găsească Zoe Dumitrescu Bușulenga pe dumnezeul patriarhiei. Sau cam așa ceva. Versurile lui sînt rudimentare. Proza este atroce. Mă rog, stai liniștit, eu aș scrie mai rău ca el. Dar dacă ăsta este poet național puncte puncte. Contemplam Scrisoarea trei, scrisă i-i-i, citită a treia. Cine pana mea zicea că româna e limbă fonetică? Cu transcrierea numelor străine în original și a numelor străine scrise cu alt alfabet decît cel latin în manieră engleză?

Am fost la piață. Și am văzut încă o dată că românul este nespălat. Nu doar că nu se spală, dar are o preferință pentru mîncat din troacă. Pepene. Verde. Galben. E mare? E rotunjor? Nu e dovleac? E pepene cumva. Dar cum pana mea a ieșit dovlecelul? Dacii cultivau țuchinii oranj? În occident ai zeci de specii de cartofi. Nu poți începe să gătești fără să știi soiul de cartof din mînă. Faci salată? Coci la aburi? Poate gratinat. Prăjești? Cu mult ulei? Piure? Ei bine, pentru români sînt cartofi albi care sînt galbeni, roșii care sînt tot galbeni înăuntru și noi care sînt mai mici. Restul e loterie. Se aruncă în oală. Se înfulecă terciul. Mamă ce bine gătește mama! Gătește ca la mama acasă.

Ziceam de Eminovici. Cică bulgăroi cu ceafa groasă. Știu că mă-sa gătea ca la ruși că în nord gătesc greu ca orice ruși, dar cînd a venit la oraș în sud a aflat de bucătăria otomană. Ulei cu măsură, untură mai puțină, și aceiași mîncare cam peste tot. Dacă nu îi displăcea pe bulgari ar fi știut și el și poate și urmașii lor că micii, invenție națională, sînt un derivat de preparat din carne turcesc existent pînă în Italia.

Cică grecotei cu nas subțire. Aham! Răi grecii ăștia! Și ridicoli cum se țîțîie iei. Dar grecii ăștia aduceau bani și alte lucruri fine nespălaților ca Mihai Eminescu. Poate mă-sa lui Eminescu l-a crescut pe lapte prins. Poate nu era proastă și știa să facă kefir după moda din stepă. Dar telemea nu pupau ei fără feta!

Etichetat ,

2 gânduri despre „Eminescu și farfuria naționalistă

  1. Gramatica de baza a limbii romane spune:

    O fi fost Eminescu prost, cu versuri rudimentare, proza atroce, dar macar stia cum sta treaba cu demonstrativele. Imi place ca folosesti diacritice, pui cratima intre „ma” si „sa”, dar scrii „aceiasi mancare”, ca deh, asa iti suna tie corect.

    • Criticul Foto spune:

      Mulțumesc. Fiecare după puteri. Eu atît. Tu atît. Trăiască Corneliu Codreanu sub fustele Mariei din Betleem! Căci măreață nație va ieși din această împreunare! Haleluia.

Zi–mi de bine, sau exprimă–te după pofta inimii.

