Amurgul gîndurilor sau Amurgul intelectului?

Dar ziceam de Emil Cioran.

Ați citit Cioran?

E imbecil!

E un cretin!

E o fabrică de statusuri aparent profunde pentru Facebook.com

Este euro–rebutul prin excelență!

Amurgul gîndurilor. Ediție revizuită de trepădușii subvenționați de Guvern și Paolo Coelho. Citesc. Și nu–mi vine a crede. Tîmpitul ăsta este cel care a pus Franța cu botul pe labe?!?

Afirmații. Scuipate. Nelegate.

O contemplație creștină. FOARTE creștină. O fi avut el probleme cu dumnezeul ortodox, dar individul nu este în stare o carte întreagă să își scoată capul adînc băgat în propriul rect. E întuneric. Pute? Cam lipsește aerul. Deja putoarea e imperceptibilă cînd ai probleme să respiri. Dar e cald. E umed. E ca în uter. Ca în pizda mă–sii.

O Imitația lui hristos de mîna a doua. Scrisă ca să produci ceva. Burse la Berlin și Paris și DOAR atîta poate să producă? Ce e gunoiul ăsta?

Cu riscul de a suna ca orice euro–rebut: dacă l–ai citit pe Emil Cioran și ți s–a părut interesant esti un dobitoc. Mie mi s–a părut interesant. Și nu pot găsi pasajele alea de atunci, care erau «interesante». Știi cum sînt exercițiile alea de la limbi străine cu completează spațiile cu verbul corect la timpul verbal corect? Emil Cioran este și mai departe. El începe fraza cu prima propoziție. Sau cu ultima. Și fraza ți–o scrii tu. Ce vrei tu.

Ți–a plăcut Emil Cioran? Crezi că inteligent? Află că te–ai masturbat. Nu EL e inteligent. Ci tu cel care a dat un sens gunoiului.

Și ca să fie și mai frustrant, abia undeva pe pagina 2 o afirmație care să și–o asume. Altfel este vorbirea română de la televizor. Imparțial. Distanțat. Unde stă el? Pentru un fundamentalist din cel mai extrem poți concluziona că Emil Cioran are o problemă cu dumnezeul bisericii. Dar asta este dedusă pentru că el ridică problema neputinței acelui dumnezeu. Doar că dacă ai citi cu mintea și nu cu curul și dacă ai gîndi cu capul nu cu organul erectil ți–ai da seama că nu știi.

Poţi spune uşor că universul n-are nici un rost. Nimeni nu se va supăra. —
Dar afirmă același lucru despre un individ oarecare; el va protesta şi va lua chiar
măsuri spre a te sancţiona.

Cine spune?

De ce spune?

Autorul aderă?

«Poți». Poți adică ai voie? Poți adică o faci? Poți adică ești predispus? Pentru un euro–rebut nu este nici o dilemă. Este ca la integrame! Alegi sensul înainte să termini de citit toate literele. Dar cică Cioran era un erudit. Cică îngenunchea două limbi. Și nu a fost în stare să specifice CE anume vrea să manifeste? Ce este șobolăneala asta? Se fofilează printre propriile cuvinte? E un nevolnic intelectual! Toată gîndirea germană din ultimele două secole [relativ la data scrierii] la care a fost expus MĂCAR pe vremea bursei Humboldt se duce în căcăstoare și iată! din iadul fosei septice se înalță pur Emil Cioran?!?

De ce Universul este cu minusculă? Poate e o greșală de tipar.

Ce e exprimarea asta rudimentară? La Paris a fost la curve? Sau a citit gîndirea franceză? Așa se exprimă un gînditor francez?

Și cine pula mea este «individul oarecare»? Nu este unul din gurușii la care pupa papucul Mircea Eliade. Nu este Anton LaVey, fondatorul Bisericii Satanice. Este calul de bătaie al gînditorului român: este o abstracție mai puțin probabilă decît arhangelul Gabriel sau Zîna Măseluță, anume «omul din stradă». El este «normal». Adică așa cum vreau EU, vorbitorul, să fie. Și cu care plebeii din fața tribunei se identifică fără să realizeze diferențele între oricare doi din acea masă informă de figuri și dorințe.

Pana mea! Cată pe unu’ Emanoil Cant [tac’so era tîmplar]. Cărțile lui nu încep cu «se zice». «Oamenii vorbește» și asta pentru că «se crede». Omul afirmă ceva. Scopul lui este să fie cît mai clar. Pentru că nu are 200 de pagini la dispoziție ca să bese măcar 200 de citate memorabile de țesut pe etamină. Și își asumă propria gîndire. Chiar dacă nu este tocmai dumnezeul ortodox să înceapă cu «eu am făcut» și nici domnitor cu post șpăguit la poarta otomană să deschidă cu «noi am zis».

Așa că repetați cu mine: Cioran, cine?

Etichetat

Zi–mi de bine, sau exprimă–te după pofta inimii.

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat: