Vasile b mă intrigă

vasile b dixit:

Ciorba de scriitori sau cultura a la greque

Mda. Problema mea este că nu reușesc să trec de la cuvinte la ceea ce vrei să exprimi. O succesiune de fapte. Destul de plate. Oamenii buni fac lucruri bune. Greu, nu imposibil de negat. Dar sînt puse într–o ordine anume. Poți să pui în text pentru idioți, fără alegorie?

O parte din populatie dansau calusharii ca sa scoata demonii din case , faceau vrajitorii de sf andrei sau cu alte ocazii , ielele, de anul nou tot un fel de vrajitorii etc. Cealalta parte credincioasa si cu frica de Dumnezeu.

Am dubii că cele două populații se excludeau. Pentru că, de fapt, este aceiași populație. Nu sînt ursarii și țăranii. Nu sînt circul itinerant cu nume italienești față în față cu tradiționalii. Se poate la fel de bine să mă înșel și să suprapun imaginea aproape de modernitate peste o perioadă foarte lungă.

Asa s-a cladit romanul pe o credinta imbinata cu vrajitoria. Biserica ortodoxa a inchis ochii la aceste practici . Daca am fi avut si noi o inchizitie ca in Spania sau in Portugalia am fi fost altfel?

Așa credeam și eu. Dar nu e așa. Biserica Ortodoxă ESTE acele practici. Nu au fost două găști ca în Spania. Unii consolidau puterea, unii atacau puterea. Aici este aceiași structură. Fiul popii făcea bani cu călușarii. Urma să se insoare. Să se defloreze. Și să devină incompatibil cu călușarii. Dar tocmai se califica de parohie. În bucale ai aici popa care face citiri din biblie acolo unde deschide îngeru’ și la capătul străzii altă biserică cu popă care condamnă ritualurile astea para–liturgice. Dacă te oprești la nivelul ăsta de înțelegere ai parte de o contradicție și de o simțire înaltă de uite, bă, cîte nu înțeleg ăștia! Dar tocmai dualitatea asta este proba stabilitații ortodoxiei. Poate catolicii și ortodoxii erau una la anul 1.000. Poate a fost doar o muie între regi unși de dumnezeul alba–neagra cînd unul cînd trei. Azi sînt foarte diferiți. Mergi la liturghie. Duminica asta la catolici. Următoarea la ortodoxi. Ajută mai mult decît discuția despre.

Scurt: inchiziția este imposibilă în ortodoxie.

Apoi dupa ce, eminamente agrara, cultura a ajuns sa prinda si pe la noi, asa cu o intarziere de citeva sute de ani , au aparut si primele genii romanesti sau macar s-au nascut sau au crapat pe aici.

Genii relativ la nivelul celorlalți. Altfel la apogeu ajungeau cam la nivel de licean vestic dedicat. Așa că ce vrei să spui cu genii? Indivizi care erau deștepți pentru că citiseră un abecedar austriac față de țăranul care se preocupa de măsuratul cu găleata a laptelui dat de vaci? Indivizi care erau atît de ridicoli în alt mediu încît s–au îngropat (entrenched) în România să le cînte muzele din harfă ca în tapiseriile grele? Indivizi atît de idioți încît nimeni în occident nu i–a înțeles, dar copilul de argat devenit ștudente la București sau Iași ridicînd ode?

Cultura si atunci si acum s-a bazat pe modele.

TOATĂ cultura se bazează pe modele. Poate cuvîntul pe care îl cauți e copiatul.

Ce se invata la scoala sunt modelele , fa asa, ca asa-i bine!

Da. Asta este esența școlii. Cum nu pot să îți ridice calota craniană și maestrul să îți structureze căile neuronale, ne rezumăm la asta. Ce vrei să exprimi cu platitudinea asta? La 14 ani este o remarcă deosebită. Mai departe ar fi bine să ascundă ceva mai mult decît o remarcă foarte traficată.

Nu spune nimeni de ce gioconda este o pictura mai buna decat picturile de la voronet! De ce prietenul de betie a lui eminovici a scris si alte povesti? De ce ciorba culturii din invaramant este asta si nu alta.

Dar e evident!

Una e una. Una e zeci de mii de reprezentări rudimentare ale unei abstractizări primitive. Una este una. Cealaltă este produsă rapid de copii cotați drept talentați. Doar alege: pe sticlă, pe lemn, hîrtie? Te mulțumești cu o copie tipografiată lipită pe lemn?

Dar nu insemana ca generatia actula este mai buna sau sau mai proasta decat precedenta.

Aparent da. Doar că alfabetizat pe vremea lui Neacșu de la Cîmpulung însemna garanția unui post de secretar cu casă și masă asigurată de patron. Nu avea nimic de a face cu poezia sau stimularea intelectului. Pe vremea lui Eminescu însemna accesul la textele indiene. Ceva în care Eliade a excelat pe cînd în vest deja apăruseră unii care puteau să vadă în spatele scamatoriilor mistice. Cu toate astea, pariul lui Eliade a fost corect pentru că vestul este mai înglodat în băbisme decît acum un secol. Și uite un exemplu excelent al problemei mele cu platitudinile. Eliade declamă «secolul 21 va fi religios sau nu va fi deloc». Parafrază. Poate și reatribuită post–mortem. Irelevant. Interesant este modelul. Munca lui, his kampf, era în domeniul șamanismului. Dacă urmau să apară niște Castaneda și Coelho, atunci el urma să se ridice. O platitudine profetică. Dacă lumea ar fi fost dominată de niște Sagan și Dawkins atunci nu ai fi auzit de pulică. Nu ar fi fost prost. Pentru că nici dracu nu ar fi știut mai mult decît mircea, eliade, istoria, religiilor. Atît.

Daca sloganul “priveste cerul” este atat de profund, incat sute de mii de cuvinte se ascund in spatelei unei doze de aurolac..atunci Till sau Michael Stipe nu mai au nicio sansa.

Asta îmi sună a dezbaterea astrofotografilor intelectuali versus criticul cel mare și rău. Parafrazez «cine te citește și te crede este un idiot». O variantă evoluată de ba da, ba da, de o mie de ori. Till și Michael sînt veniți din lumea vestică. Vestul este idolatru. Vestul este un cimitir. Prin juxtapunere îi faci nemuritori față de ridicolul «privește cerul». Sau prin juxtapunere îi faci insignifianți față de înălțătorul «privește cerul». Și ASTA este o boală românească. Sau un produs al sistemului educațional românesc. Pentru că cele două sînt perfect echilibrate. Într–o confruntare este o armă superbă. Fie îi închizi gura adversarului. Fie idiotul se expune la un upercut zdrobitor. Pentru că trebuie să aleagă una. Iar tu te poți întoarce să îi explici ce idiot este că nu a ales–o pe cealaltă. Fiind o discuție live, acela tocmai își desfășoară raționamentul pe unghiul ales și este complet expus pe cealaltă variantă.

Însă claritatea este nulă. Este minimum de claritiate posibilă. Punctul unde se interesectează mai multe opțiuni. Ca vorbitor–autor ai obligația față de audiența ta să alegi TU o variantă. Să te expui. Iar gîndirea română, ca și religia definitorie, este o alba neagra. Ceea ce îi face pe cioranii locali niste gîndaci ai gîndirii. Pentru că vin tîrziu la un anumit gen de gîndire, la masa filosofilor globali. Și atunci cînd un exeget–ușier le face recepția remarcă ceva zdrobitor: toate variantele insinuate de această formulare precis nebuloasă sînt perimate și infirmate. Anume că marele gînditor nu a înțeles nimic. Tot ce mai rămîne este respectul față de o nație, nu vrem să îi supărăm pe cîteva milioane, deci îi vom găsi un merit. Dar dacă nu au șansa unui Brancussi să se formeze cu alții inteligenți rămîn doar niște ciuperci în bălegarul clasificat drept cultura română. Asta mi–e teama pentru Radu Drăgan rămînînd în structurile curente. Asta este șansa unui Vladimir că s–a cărat și că poate să vadă totul dintr–un alt unghi. Bolile sînt acolo. Reflexele sînt cristalizate. Dar vede altfel lumea. Poate îți va suna ridicol, dar în curînd Noica va fi prea imbecil ca să îi fie țucălar. Doar că Noica, onorabilul președinte de catedră filosofică, a avut o viață la șlefuit alea trei căcăreze de gîndire, iar Vladimir caută graalul criptării după ce s–a lăsat de graalul prelucrării filmului. Pe viitor va vrea altceva. Limbajul, sintetizarea trăirilor, toate astea sînt secundare pentru el. Nici o facultate nu va preda Chira și nu se va considera că are sens profitabil să publicăm Jurnalul de la Limassol. Omul a ajuns să vadă chimic adevăruri pe care Steinhart nu le–a mirosit în bășinile cele mai zgomotoase ale stareților care posteau cu fasoli. Și nici nu va exista un Jurnalul Fericirii turce.

Peste 50 de ani dinu fotograful va fi uitat,

Am dubii. Tu ai dreptate în forma asta. Dar dacă te dai cîțiva pași mai în spate și parcurgi niște literatură de specialitate la 1–3 lei volumul, vei vedea realitatea mea. dinu caca lazăr va fi împuți pămîntul doar într–un singur loc. Dar va fi un alt Dinu Caca Lazăr. Și pe cînd broscoiul căuta să momească boarfele de la actorie să îi arate și lui o țîță, poate un floc din cei care rămîneau prin paturile profesorilor și regizorilor, era un alt Dinu Caca Lazăr. Știi ceva? Pe cînd singurul pozar al nației era românizatul Popp, în alte domenii exista un Dinu Caca Lazăr. Frizer–coafor. Băiat de prăvălie cu afacere personală cu briantină sau ce ulei de sardele se folosea pe vremea aia. Pînă cînd românii în forma actuală nu vor fi exterminați pînă la ultimul va exista un Dinu Caca Lazăr.

Deci, poți formula ca pentru idioți? Nu bate în retragere. Încet. Simplu. Ce anume vrei să exprimi? 1=1 pentru că 1 este 1 și unu este tot unu?

Anunțuri

2 gânduri despre „Vasile b mă intrigă

  1. vasile b spune:

    1=1
    putem demonsta cu limite, siruri, corpuri geometrice etc. 1 este doar o conventie. 1=1 reprezinta mai multe conventii. la fel si 2>1.Dar problema apare la a>=b sau b>=a, cind „a” si „b” sunt variabile. „a” poate fi „ion” ,iar „b” poate fi „vasile”. facem ecuatii, bagam unitati de masura. ion o are de 17 cm, iar vasile numai de 15. deci ion>vasile. simplu. demonstram. facem concursuri. premiul intai ion pt ca membrii juriului fac parte din acelasi partid sau au fost trecuti si ei pe devizele de cercetare. premiul doi , gheorghe, am uitat de el , dar a participat la diverse sesiuni culturale si a adus beneficii membrilor juriului. poate pe trei ajunge si vasile ..si ce daca e pe trei . tot se va vorbi despre el . si sa se invete minte sa unga masinaria, caci altfel rugineste. masinaria made in romania merge numai unsa. daca vrei sa fi o rotita trebui sa ungi alte rotite. poate ca masinaria made in germany merg altfel ? masina germana merge de duduie si nu se opreste niciodata, trebuie doar sa te urci din mers. evident ca daca esti o rotita in romania si stai mai mult e loc este greu sa te pornesti la munca . dar sa zicem ca te pornesti si cu avantul si norocul incepatorului te pui la munca . si te invarti. treaba merge . dar invartitul asta are si el niste probleme. tot trebuie uns angrenajul. se unge altfel, nu asa pe fata, se foloseste alta vaselina, dar tot se unge! surprinzator!

    1=1 sau ca iarba din curtea vecinului nu mai pare asa de verde ca atunci cand te-ai uitat peste gard.

    1=1
    ca ion sa fie mai mare ca vasile, trebuie sa existe vasile. Daca vasile nu exista . ion nu se poate simti mare . daca exista gheorghe si ion este mai mic . atunci ion se va simti prost, si va deveni un fel de vasile.

    ierarhizare , catalogare, concursuri . totul este facut pt to be the number one, ceilalti nu conteaza. un concurs in care regula jocului este sa-l feliciti pe castigator. nu te supara frate, ai pierdut, dar nu te supara. ion castiga pt ca a participat la concurs vasile. vasile nu este important, dar este important pt ion. fara ion ,vasile nu castiga.

    vasile nu trebuie sa fie geniu , trebuie sa fie mai prost decat ion. trebuie sa piarda pt ca astfel merge societatea. daca toti vasile ar castiga impreuna cu ion la loterie . ar impatii premiul . mineni nu ar fi multumit , nici ion si nici miile de vasile.

    dar vasile are personalitati multiple. unele personalitati se ambitioneaza , vor sa ajunga ca ion, altele traiesc in ura . avem o maultime de personaliti . pt toti acestia ghoerghe profita . scrie carti . cum sa te motivezi singur, cum sa-ti infrangi ura fata de sef. pt cei cu viata sentimentala de cacat exista povesti frumoase de dragoste, pt toate personalitatile acestea exista un surogat de fericire.

    exact!
    1=1
    nimic nou

    pt cei care vor sa lupte exista cite un morcov legat cu o sforara de un batz, ca o undita si prins de capul fiecaru-ia . asa cat sa vezi morcovul dar sa nu ajungui cu mina le el. fie ca se cheama libertate, democratie ,lupta impotriva poluarii . morcovul luceste in soare. dar nimeni nu cauta sursa. aproape nimeni nu se opreste sa se intrebe: de ce? si ce sa facem sa eliminam cauza sau sa o diminuam.

    ion este interesant, a scris o carte. poate nu aduce nimic nou. poate doar e scrisa cu litere de aur. vasile o cupara pt ca fia asa a invatat la scoala, fie o cumpara pt ca este coada. vasile nu are bani sa cumpere toate cartile , vasile nu are timp sa citeasca toate cartile. asa ca primeste o infuzie de cultura „gazeta de perete” cu fruntasii in arta. evident seful care a decis gazeta are diploma de stefan gheorghiu.

    propaganda democratiei. propaganda libertatii.
    culmea libertatii: in comunism nu aveai voie sa strigi, iar in democratie nu te asculta nimeni.
    ca te asculte trebuie sa fi altfel, sa aduci ceva care sa capteze publicul. exista tutorile si pt treaba asta. dar daca publicul este format tot din vasile? intervine marketingul si promovarea catre un public tinta . vasile! deci popularizarea stiitei la sate pe intelesul lui vasile. halal progres! (ciudat,in alta limba insemna altceva)

    propaganda: asa trebuie sa te comporti, asa sa te imbraci, si sa vorbesti frumos. esti invatat ce si cum sa faci . esti invatat ce si cum sa gandesti.

    Eu-l in schimb in democratie este foarte importnat. eu-l este empower-at, este motivat , sa faca, sa dreaga , sa creeze . …hmmm o fi tot propaganda ?!

    „What, you think you’re some kind of Jedi, waving your hand around like that? I’m a Toydarian! Mind tricks don’t work on me; only money.” Watto

Zi–mi de bine, sau exprimă–te după pofta inimii.

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: