Despre sursa lucrurilor

Vladimir dixit:

De ce? Nu e vorba despre mine și vreau să bat în altă direcție. Să fiu sincer am un articol despre asta pe primul click, în draft de foarte mult timp.

Nu, nu era vorba precis de tine. Era vorba de oricine și–ar pune problema după ce citește articolul. Speculez că majoritatea nu își vor pune problema. Și nu pentru că răspunsul le este clar. Ci pur și simplu pentru că nu au dileme dintr–astea. Un text este un text și atît. Suma cuvintelor și nimic mai mult.

Un începător. Cum ajunge la sursă? Căutările lui se pot termina la vreun Bogdan Panait. Pentru că, chit că îți place sau nu, unealta multor din românia este internetul. Vorbim despre România, pentru că amintirifoto e în română. Google te duce pe căile deja bătătorite. Forumuri și grupuri de discuții, la fel. Calea strobist e la doi pași.

Dacă asta caută, asta va găsi. Dacă e mulțumit cu asta, ce problemă să ai cu fericirea lui. Dar e greu să te oprești la Bogdan Panait. Și un Bogdan Panait are un maistru. Unul care l–a făcut pe el pozar. Ba mai mult, are și niște unii pe care îi apreciază. Nu știe de ce. Are niște explicații de tip nuca’n perete. Dar e mulțumit. Și poate să îți zică la o adică acele nume la care pînă și el, premiat a patrulea la un concurs mînărit, se uită în sus. Gîndește–te că Voicu Bojan, a cărui sursă de inspirație este o poză cu tac–su între blocuri și una în care fi–su scrie cu un scris oribil același text pe fiecare linie a unui caiet, are păreri despre clasici. Atunci de ce Bogdan Panait nu ar avea? Oricum, te oprești din drumul asta fără sfîrșit cînd consideri că e prea mult pentru tine. De unde și măsura unui să zicem suflet după volumul culturii. Unul care e mulțumit să se prosterneze în fața unui Dinu Lazăr arată o abilitate de a asimila informația inferioară unui Cosmin Bumbuț. Care la rîndul lui are o abilitate de raționalizare, culturalizare, de ce nu șlefuire inferioară unui Răzvan Ion de la Pavilion șamd

Păi să deschidă o carte de istoria artei, în pizda măsii. Dar și la aia trebuie să ajungă cumva. Nu la titlu neapărat, poate la gândul de a face asta. Și s-ar putea să nu-l lămurească de la primul volum și la al doilea deja pierde meciu.

E o luptă să ajungi la conceptul de Istoria Artei, dacă nu ai făcut liceul Tonitza sau ai părinți culți. Vrei istoria artei. Dar nu știi că se cheamă așa. Probabil intuiești că s–a făcut ceva în direcția asta, dar nu știi de unde să începi. Ca și sportul, artele sînt extrase din curicula școlară. Și chiar m–ar da pe spate o învățătoare de istorie de la preuniversitar care să vină cu albume cu reproduceri pentru a–și ilustra poveștile naționaliste.

Istoria artei e una din acele idei geniale care par că le știai dintotdeauna DUPĂ ce ți–au fost explicate. Simpla fluturare a termenului prin fața ochilor și îl vei considera la fel de relevant în viața ta ca un caca de cățel. Vezi unul din comentatorii mei pe aici: după dezbaterile televizate, el știe că politicienii așa și pe dincolo. Deci toată lumea știe. Am avansat conceptul de istoria oamenilor, foarte diferit de istoria propagandistică predată azi în școli și facultăți. Și țup și el: se știe că domnitorii erau sîngeroși. Am căutat comentariile anterioare. Nici o referință. Azi el mă completează cu ceva evident. Nu pica în capcana asta.

Site-urile pentru începători vorbesc despre diafragmă, timp de expunere și distanță focală. Nu am găsit trei care să spună primul pas – read a fucking book.

Citește o carte înseamnă muuult timp petrecut departe de siteul nostru. Reclamele noastre sînt singure. Sînt fierbinți. Au vaginul căscat uite așa. Numai pentru tine! Dă clic! Te duci să citești? Și reclamele? Dar ce ne facem dacă omul își ia și un caiet și un creion și începe să o ia pe o cale a pierzaniei: notează ce îl interesează, exersează ce îl amuză, se duce să verifice dacă e așa. Va reveni peste un an și va exclama: ce sînt căcaturile astea?! Și nu va mai reveni pe un site de imbecili pentru imbecili.

Vezi Foto Magazin. Carți, dăm cărți. Pentru a combate criticile. Pentru a capta parte din traficul pe care l–ar putea genera un Radu Drăgan. Dar cărțile sînt înșiruite sec. Vrei amuzament? Ai forumul. Ai, acum aveai, blogul lui Andrei Tenie Pandele. Altele.

Grupurile locale se axează pe plimbatul printre gogoșerii și case pe cale de disparție, pe care le pozează la foc automat. Criticatul reciproc de poze înseamnă treime-centru și expunere.
Studiatul individual înseamnă Facebook like, flickr comment (pentru inițiați) și forum upload. Pentru maeștri, +1 +1 +1 fără număr. Poate câte un forum unde se discută ultimul obiectiv/blitz/capac de obiectiv.

Aia e sursa lor. Deși, ți–aș atrage atenția, că aceia este doar superficial o activitate vag artistică. Aceia este o activitate socială. Clubul pensionarilor. Unde pică accentul? Pe pensie și jocuri de societate? Sau pe pictura practicată de unii din membrii clubului? Cum se face clasificarea? Pe punctele la Gin, pe paharele de Gin, sau pe reacția obținută la atîrnarea unei noi lucrări?

Deci m-aș fi gândit la o metodă mai simplă de a trage câte unu-doi pe linia asta. Ca prietenu junkie care îți propune să bagi și tu o dată ca să te hooked-up. Dar eu am cunoscut junkie hard-core și nu mi-a propus nimeni asta. Dar alții ziceau că li s-a întâmplat.

Este rău să fii drogat? Nihilistul din mine spune că nu știe. El e fericit. El rareori vede starea în care se află. Iar starea lui este un avertisment pentru cei care vor să pășească pe aceiași cale. Mi se pare foarte pozitivă situația. Ia o femeie de 20 și ceva de ani. E disperată. Cariera promisă trece pe lîngă ea. Și se gîndește că pînă la urmă, ce mare lucru? Se lasă în genunchi. Pînă la urmă ditamai somitatea în domeniu este un gentleman și nu îi impune să înghită dacă nu vrea. Cînd ea va ajunge o cîrpă de 45 de ani, dar cu carieră, alta va veni în urma ei. Și va simți aceiași disperare. Să o iei pe prima ca exemplu este mult mai rău decît să alegi să mergi pe calea heroinei.

Anunțuri

Zi–mi de bine, sau exprimă–te după pofta inimii.

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: