Sfîntu Augustin era o curvă periculoasă

Radu Drăgan vine cu o propunere excepțională: Fotografie și timp. Despre ce scrie el ar fi mai bine să mergeți să citiți la el. Are și ilustrații sugestive.

Problema mea este legată de alegerea lui Augustin din Hippo în argumentare. Dă bine. Dă mistic. Sfîntu filosof acceptat de lumea cultă.

Și totuși este de avut în vedere că viața lui este mult mai importantă de studiat decît opera.

Iar în studiul timpului și a percepției timpului, Fericitul Augustin pică cam în mijloc. Preia de la clasicii greci și dă mai departe spre filosofia modernă. Nici cal, nici măgar. Căci dacă te interesează timpul poți pleca de la Philosophy of Time pe Wikipedia în engleză, pentru că românii încă nu au ajuns la așa înalte niveluri intelectuale. Sau, pentru că engleza este mai accesibilă decît franceza sau germana, Time experience după Enciclopedia filosofiei a domnului Stanford.

Ce nu știu este de ce ortodoxii sînt așa sfioși față de Augustin din Hippo. Că a fost baza lui Toma d’Aquino care este doar în scriptele catolice? Sau ce?

Augustin a avut o viziune majoră: a înțeles, fie și superficial, că Creștinismul este o sectă obținută prin derivarea gîndirii barbare din Vechiul Testament cu, pe atunci, noile descoperiri filosofice ale stoicilor și platonicienilor. Poate și de asta hedoniștii sînt aproape necunoscuți în Europa în raport cu stoicii și urmașii lui Platon (fie ei și neo–). Și viziunea augustină a însemnat luarea la mînă și la pilă a textelor existente din clasicii aleși și injectarea lor în doctrina creștină. Practic finalizarea muncii apostolilor, limitați aparent în cunoștințele lor de filosofie greacă.

Asta i–a cumpărat o serie de titluri: fericitul, părinte al bisericii, doctor al bisericii, bla bla. I–a cumpărat un loc de sfînt și o dată în calendar. Bate statuile, unde mai pui că din calendar e tare greu să îți spargă nasul.

Meritul lui este de a fi ajutat Europa să coboare mai repede și mai sigur în mileniul întunericului din Evul Mediu cel mai negru. Urmări și sechele existente și astăzi, la 1500 de ani distanță.

De ce zic că este o curvă și încă una foarte periculoasă. Închipuiți–vă armata de prostituate a Chinei comuniste, dotați–le cu cele mai oribile boli sexuale existente și cu ace de perforat prezervativele și ne apropiem de urmările lui Augustin și a discipolului său Toma.

Viața sa seamănă în mare parte cu cea a lui Milton Friedman. Inițial apărător al New Deal, constată că nu sînt nici bani, nici glorie de acea parte și se întoarce cu 180 de grade în mai puțin de 5 ani. Urmarea este că devine un fel de Pitia economică, membru de comitete și comiții. I se dă o catedră reputată, restructurarea (eșuată) a mai multor economii și un premiu Nobel. La fel și Augustin, alege altă cale, dar constată că nu e rentabil să fii alternativ. Așa că revine la nou stabilita religie de stat a Imperiului Roman pe principiul: de ce să slujești în Rai cînd poți fii stăpîn în Iad.

Apropo de hidra cu multe capete care își zice Alianța Familiilor din România și multiplele asociații și non–profituri de pe acolo, Augustin este unul dintr–o lungă listă de creștini care stau ca exemplu că scopul creștinismului este dizolvarea familiei și recompunerea indivizilor în mai marea familie a bisericii. Astfel Augustin își părăsește soție și copil pentru a–și lua dregătoria. Bine, după creștini, nu este o soție adevărată pentru că nu a fost luată plătind cotizația la popă.

Dacă mergi să vorbești cu popa despre ce este Constantin I vei afla că este un înger. Un împărățel netot și rămas virgin pînă la adînci bătrîneți. Controlat de mă–sa după modelul binecunoscut Mama lui Ștefan cel Mare. El ia o boală misterioasă după cărțile ortodoxe și prin trecerea la creștinism se îmbăiază și ete așa cade bubele de pe el. Deci încetează prigoana creștinilor.

În istorie nu prea au rămas date despre Constantin. Creștinii au avut mare grijă de asta pentru a–și face cultul puternic. Și Constantin cel binevoitor era cam setos de sînge. Se pare că, de fapt, el a pornit cu emblemele noii religii ca talisman și a fost învingător. Deci le–a retrocedat drepturile în schimbul puterii consolidate. Abia Licinus, următorul, va face creștinismul religia imperiului. Și cam pe atunci se pune în mișcare oportunistul nostru: Augustin. Căci o religie care delira despre nevolnici și așteptare pasivă era destul de incompatibilă cu un imperiu bătăios și în plin declin cultural.

Augustin a postulat idei mărețe și relevante precum războiul drept. Sau despre cum creștinul nu poate sta să asiste la o nedreptate, chiar și dacă este necesară violența. Evident, nedreptățile justificate au rămas la interpretarea capilor locali. Astfel violul era ok, zoofilia ceva justificat în izolare, dar homosexualitate spurcăciune în fața unui zeu milos și iubitor.

Deci nu cred că e cazul să cădem pe panta facilă a citatelor din Augustin.

Anunțuri
Etichetat

5 gânduri despre „Sfîntu Augustin era o curvă periculoasă

  1. sorin spune:

    1.ce curios… „În istorie nu prea au rămas date despre Constantin” oare http://en.wikipedia.org/wiki/Life_of_Constantine (Vita Constantini) te poate lamuri (tot te dai in vant dupa Wiki)

    2. poate ma luminezi unde „scrie” lucrurile minunate pe care tu le mentionezi despre Augustin aici>>> Enciclopedia filosofiei a domnului Stanford
    am cautat pentru tine sa fie mai usor…
    http://plato.stanford.edu/entries/augustine/

    • Criticul Foto spune:

      Salut Sorin. Mulțumesc mult de contribuție. Din păcate, sau din fericire, nu este nimic de adăugat. Referințele pe care le dai cu emfază doar confirmă cele scrise mai sus.

      Îți mulțumesc că te–ai oprit pe aceste pagini. Ești liber să mai treci cînd ai timp, arhiva fiind foarte stufoasă. Eu mi–am luat ieri niște vopsea acrilică ca să fac niște imprimeuri. Și e al naibii de amuzant procedeul.

      Pupici.

  2. Radu Dragan spune:

    „Problema mea este legată de alegerea lui Augustin din Hippo în argumentare. ”

    Il folosesc ca exemplu negativ, pentru titulatura grandioasa de Sfânt.
    Un lucru care mi se pare demn de luat în seama în cazul lui este ilustrarea faptului ca oamenii nu lucrează cu abstracte complexe ci cu noțiuni aproximative validate social dar care se destramă în momentul în care ele sunt interogate.
    Spun asta cu jumate de gura pentru ca îmi este frica ca prejudecata mea moderna investește cu un înțeles vorbele unui om de secol III, a cărui scop era sa urmeze vocile din capul lui.

    „Meritul lui este de a fi ajutat Europa să coboare mai repede și mai sigur în mileniul întunericului din Evul Mediu cel mai negru. Urmări și sechele existente și astăzi, la 1500 de ani distanță.”

    Cum se numește noua cartea scrisa de intelectualul Andrei Pleșu? Trebuie sa fie ceva legat de cogniție, asta ar revendică statutul de muncitor cu intelectul pe care și-l revendică monumentalul în fata gloatei care se îmbulzește ca sa se frece la moaște.

    Cat despre „Alianța Familiilor din România” astea sunt Romanii Verzi din profețiile lui Nenea Iancu, ce Nostradamus, derizorie vorbirea in limbi, cand este comparata cu scenetele derbedeului care prevestea metehnele de bun augur.

    Daca este sa vorbim despre ororile creștinismului de ce ne îndepărtam atât de mult, spune-mi tu ce se întâmplă dacă refuzi sa angajezi o femeie pentru ca nu este pura ca un bărbat? Nu esti tu ultimul, jjj , din oBOR, Primul credincios din Bor vroiam sa spun. Sau dacă vărsările de sânge sunt mai spectaculoase sa vorbim despre acel grup de atei si sloganul lor Got mitt uns” care au făcut una dintre cea mai cunoscuta epurare religioasa.

    Cum se numește un grup de viitor preoți catolici (+un Papa) care epurează religios apartenentii religiei iudaice … Evident atei, doar nu crezi ca fraza „Got mitt uns” stanțată pe curelele ofițerilor SS era altceva decât un text ironic. Nemții și simțul umorului,

    Acelasi tip de umor pe care l-a avut si Neagu Djuvara in Niger, acest mare istoric si filozof care ar trebui scuipat de ori cine crede în declarația drepturilor omului. Nu sunt obscen într-un mod gratuit dar Hamani Diori il face pe Ceaușescu sa para un Sfant, si jocul devine ciclic :)

  3. […] De ce îl separ? Pentru că e o problemă mare. Poate nu ar fi atît de mare, dar știu că și eu aveam aceiași poziție. Era prinsă «din auzite». Cam cum Sorinache mă confirmă crezînd că îmi dă peste nas. […]

Zi–mi de bine, sau exprimă–te după pofta inimii.

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: