Pungovschi si fotojurnalismul

Pungovschi despre fotojurnalism în vizită la Dinu Lazăr.

Diferenta principala dintre nivelul nostru si cel din vest tine de calitatea scolilor de profil. In vest, se preda fotojurnalism de aproape o suta de ani. Exista si la noi, intr-adevar, foarte multe cursuri, workshop-uri, si, mai nou, scoli de fotografie. O sa ma rezum la cele cu care am intrat direct in contact.

El nu știe ce e în „vest”. El a fost trimis de niște prieteni la un master în Statele Unite. Și atît. Dar asta nu îl oprește să nu aibă păreri.

Am avut legatura cu acest subiect in mai multe randuri, in diverse calitati. In primul rand ca student, atat in cadrul Facultatii de Jurnalism si Stiintele Comunicarii a Universitatii Bucuresti, cat si la Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI). In al doilea rand, in calitate de instructor, atat la CJI, cat si la Asociatia Decat O Revista, unde predau luna asta un curs de fotoreportaj.

O, da! La Jurnalism la Universitatea București ei știu. Și la centrul lui Mircea Toma și al micro–cirezii lui de muieri respectate în jurnalism. Oho! Mă rog, la toate astea două accentul se pune pe scrisul în Word de texte. Dar cum Andrei Pungovschi este doar un amărît de ilustrator și acolo ajută. O! Și să nu uităm că are un curs. Și el. Și ar vrea foarte foarte mult să mai țină încă altele doar nu degeaba și-a tras documentație de pe youtube și wikipedia.

La Facultatea de Jurnalism, am facut un curs foto in anul I, care se numea „Initiere in fotografie”, predat de un domn care nu avea nici o legatura cu fotojurnalismul, nu studiase domeniul si nici nu profesase vreodata. Stia, ce-i drept, sa developeze un film si sa imprime o imagine. Singurul lucru pe care l-am invatat acolo.

O, da! În anul unu. Cînd tot omul se bucură că a plecat de acasă de la mămica și că stă în cămin, așa că important este să fumezi și să pari blazat pe vreo terasă. Dar, uite că Pungovschi știe. El știe că nu era de el cursul acela. De aceea predă unul mai bun. Cu aceleași rezultate. Și fără diplomă de stat.

Am facut apoi, ca student, cursul de fotojurnalism de la CJI, intai cu Bogdan Cristel, apoi cu Petrut Calinescu, ambii fotojurnalisti cu experienta. Ulterior am predat, la randul meu, acel curs, adaptat, in mare, dupa silabusul si metodologia cursurilor pe care le-am facut la University of Missouri, o scoala cu traditie in fotojurnalism. Inainte sa predau la CJI, am incercat sa-l conving pe decanul de la FJSC, Mihai Coman, sa organizam un curs la facultate. Mi-a raspuns ca fotografia de presa este „o latura tehnica in jurnalism” si nu considera ca era nevoie sa i se acorde mai mult spatiu decat initierea din anul I. Intre timp, am inteles ca a devenit mai intelegator cu profesiunile tehnice si a introdus un curs optional de fotojurnalism.

Petruț este cu vreo 2 ani mai mare decît cel care zice asta. Și a făcut aceeași facultate. În aceeași ani. De unde diferența? Din nevoia de dat și luat limbi la anus. Ca și japița aia de fotojurnalist care era fericit că la sfîrșitul zilei nu l–a prezentat prostimii pe ditamai generalul cu lacrimi în ochi și ăsta uită subit de cum sînt întinse tentaculele și rubedeniile lui Mihai Coman prin facultate și Universitate. Nu se știe niciodată, poate totuși îl cheamă pe lingău să își pună și el un asistent universitar, doctorand la nume. Sau măcar să pună la CV cum a predat el la Universitatea București!

Etichetat

Zi–mi de bine, sau exprimă–te după pofta inimii.

