Marcel state mon amour

Ăsta era! Pe ăsta îl căutam! Puneți mîna repede să–l adăugați pe liste dacă sînteți pe Facebook.

Cînd scriu despre români de ăsta vorbesc. Nu e șto. E pe bune. Sînt ani de cînd mă lovesc de Marcel State. Mereu are altă față. Și alt accent. Dar ideile îl trădează mereu.

Zi însorită. Sudul Franței. Eu vin din Spania. Ea vine din Olanda. Eu merg spre România. Ea merge în Spania. Nu ne–am văzut de mult. I–am zis lasă, dragă, mașina în parcare și mergem în mun’cipiul alăturat să ne facem rangă ca pe vremurile bune. Mergem cu trenul. Poliția franceză nu se amuză cu excesul de alcool. Cu atît mai mult în sezon. În gară, așteptăm trenul. Și vorbim. Apare Marcel A. State. Ne întrerupe cu stilul pe care îl recunoșteam deja. Are ceva să ne comunice. Nu cerșește. Poate puțină atenție. Muncește în Franța. La negru. Adică ilegal. Nu ar suporta să fie subordonat unui om cu pielea neagră. E sub demnitatea lui de ce pana mea face el pe șantier. Cică am avea o istorie comună. Îmi e deja greu să îl contrazic. Sper să nu aibă întîrziere trenul. Totuși istoria e a lui. Și istoria asta nu am înțeles bine unde o ținea. Dar i–au furat–o. Și din ditamai educatul cu 10 clase, l–au făcut doar muncitor calificat. Trenul întîrzie. E un incendiu pe lîngă șină. Rămînem cu gurile căscate la succesiunea de bășini. Mai tîrziu, ne–am împărtășit că amîndoi ne–am minunat cum a luat foc lîngă șină și bă–șinile ăstuia nu.

Zi cu ceață. Gară în Anglia. Sună telefonul. Răspund și vorbesc în română. Marcel B. State mă ochește. Stă în Anglia de cîțiva ani. Are poftă să împărtășească epocalele descoperiri. Mă așteaptă. Dar aproape cît să soarbă elegant din savoarea limbii române. Discuția era privată, dar asta nu este o problemă pentru genul lui. Nici măcar să mimeze interesul spre altceva. Ba chiar, deschiderea și–o face cu referințe la discuția ta. Și el are o lipsă. Aurul. Nu al maică–sii, aia era țarancă săracă. Al nației! Și i–l fură nu știu cine. Lui. Și căinează săracii oamenii ăia în fața foamei de aur. Îi răspund din scurt că asta e de cînd lumea. E de acord. Dar ține să menționeze că „nu așa”. Aha! Se pare că străbunii lui daci, de pe partea probabil bulgară a familiei sale, exploatau foarte ecologic și în armonie cu natura aurul. E de părere că ăștia nu au gînduri bune. Dar iată trenul!

Ploaie. Rotterdam. Urîte trenurile olandeze. Și lasă o impresie de murdar. Deși sînt mult mai des și mai atent curățate decît prin alte parti. Marcel C. State intervine. Nu știu ce i–a atras atenția. Poate a văzut peste umăr că scriu în română. Cărți în română nu am mai citit din zilele facultătii. Și aici are o problemă. Cică a votat. Bravo. Nu atunci, ci cînd au fost alegerile prezidențiale. A votat chiar pentru președintele în funcție la data aia. Aha! Și e nemulțumit. Da? Da! A fost furat. Cum așa? Păi școala de la el din urbea natală e rău, rău de tot. Și gara e cam nașpa. Și drumurile. Păi stai să o luăm pe rînd. Ce are președintele republicii cu școala? Are, că el l–a votat. De cînd are președintele atribuții în domeniul renovărilor imobiliare. Are, că e șeful țării. Bun. Deci e vinovat mînca–ț–aș. Sînt de acord. Îmi dau seama că trenurile olandeze nu doar ajung la timp, dar și ajung tot anul la același peron. Adică am băgat–o pe mînecă. Ăsta o să se țină de mine și în tren. Mă resemnez. E pre 2007 și vreau să mai trec prin Olanda. Dacă îl bat pe ăsta pînă dă în convulsii mă trezesc cu interdicție. Uff. Zi–i lăutare! Ca să vezi că nici casa lui nu e în stare prea bună. Aia de la el din oraș, nu aia din Olanda. Hai să revenim la școală, te rog. Da. Școala e veche. E importantă. E notată și în hrisoavele de la 1942! Ce arhitect a făcut–o? Nu știe. Sper să tacă. Aiurea! Să vezi că era o mîndrețe de școală. Avea și flori în față. Sînt de părere că asta e doar un mijloc de a tortura copiii care nu vor putea să reziste și vor merge după minge prin rondul de flori. Nu e de acord. E ceva foarte frumos. Și nu ați fost pedepsit cînd erați mic pentru asta? O, ba da! Aha! Schimb tactica. Dar cu banii lui din Olanda nu ar putea să ia niște saci de materiale și să se ducă cu vreo rubedenie în vacanță să repare școala și să nu se mai bazeze pe președintele ăla parșiv? Se uită de parcă scosesem un pistol. Păi cum adică să facă asta? El vrea să își bage copiii în școala olandeză, nu să repare școlile din România. Vine trenul. Am scăpat, el pleacă cu următorul spre altă direcție!

Ninge ușor. Este inima Turingiei. Cu bratwurst aburind. E nasol în gara din Erfurt. Dar las’ că–n tren e cald. Marcel D. State intervine. Se pare că el și cu familia lui au ridicat comunismul, Ceaușescu a fost doar un profitor. Blocuri, baraje. Dar sînt nasoale blocurile alea domnule! Ei, aș, furau din materiale. Cine? Se pare că nu românii. Deși pe șantiere erau doar români ca să ridice cu sudoarea frunții ghetourile. Se simte lezat că le zic ghetouri. Erau case. Ale dracu’ case! Așa, una peste alta. Am scăpat. Mă dau pierdut în tren.

Și asta nu vă zic de Marcel State care mă încolțește prin parcurile Europei. Vine. Zîmbește. E o capcană. O știi. L–ai recunoscut deși a schimbat mecla. Uneori sînt femei. Dar mai rar. Or fi ele curve. Dar sînt curve din dragoste. Altfel nu abordează bărbații ete așa pe stradă. Ele sînt casnice serioase!

Marcele, dacă citești, lasă–mi un mesaj undeva, te rog mult. Mămica, tăticu’ sînt bine, sănătoși? Mai trăiesc? Pot să mă ajute cu ceva? Vreau unu’ ca tine. Precis ca tine. Dar mai mic. Să intre într–un borcan cu formol să–l am pe birou cînd am nevoie de inspirație.

Ghitza a avut dreptate. Corneliu Munteanu mi–a stricat provocarea răspunzînd provocării acestei potăi adorabile. Vroiam să comentez. Mi–am dat seama că stric vraja acestor texte. Dar mi–e teamă că puțoiul o să le radă cînd o să–și dea seama de ridicol.

Marcel State
‎3$ dolari…3 amariti de dolari pe care orice iobag il putea cheltuii dupa pofta inimii, mai ales ca el avea granele. Si in primul razboi , am fost in fundul gol si in al doilea. Si daca nu intelegi conceptul de granita e grav. Adica noi n
u am tinut piept, nici ungurilor, nici turcilor, nici rusilor. Nu, noi doar am platit tribut si am fost fanarioti. Nuuu…noi am plecat in cucerire de noi teritorii, la fel ca Franta, Anglia, Spania, Italia si Portugalia. Taranii nu mai munceau pamantul pentru ca aveau deja sclavi negri canibali, care puteau munci non stop si erau chiar mai ieftini decat o camera foto Kodak din 1907. Toti domnitorii nostri au trait peste intinderi mult mai intinse de fapt, lucru care reiese si din bogatia castelelor si a hainelor, ba chiar ca si cei din Venetia sau Franta sau chiar Anglia, la curtile lui Stefan erau pictori, muzicieni, sculptori si mai stiu eu ce. Saraca Franta..a pierdut un numar mai mare de soldati decat ai nostri….din cate milioane?

Marcel State
sa spui ca nu te afecteaza cultura natioanala si nici cea europeana…mare lucru. Nu stiu de ce in istorie tot aud de Sorbona. Sau de Harvard, sau Oxford, sau Cambridge. Sau ce o mai fi…E adevarat ca taranul muntean, pastorul , si cu ioba
gul in Ardeal, seara dupa munca istovitoare a boierului/ grofului, mergea sa faca poze prin sat. Sunt ferm convins de asta. Chestia cu socio-canibalismul nu are nimic de a face cu noi…nuuu..Bogdan Ota e un mare exemplu in cazul asta. Si nu, nu are de face cu tabloidele, si nici nu tv-ul cu cancan-ul si alte cele. Are de a face strict cu istoria noastra. Cand vom avea si noi bani din colonii la fel cum au avut Anglia, Franta, Turcia si Spania, mai vorbim. As prefera sa nu avem o discutie despre rusi. Il luam repede in brate pe Tarkovsky, uitand ca a plecat de la Fratii Strugatki. Dar nu mentionam pe Asimov, pentru ca vezi , Asimov evreu fiind a preferat America. Acum stiu cu cine am de -a face. Rusia. Maica Rusie. Marea si Iubita Rusie, care ne tine in saracie, nu ne restaureaza tezaurul si ne-a luat Bucovia si Basarabia. ” ucraina fara cernauti nu e ucraina…..” multumesc Molotov. Avem in continuare o armata pe granita. E tot acolo. Rusia…. Doar asta e ? tot ? Tarkovsky ? Aici am ramas ? Aici se termina lumea? La rusi nu ? Nu mai exista China, Japonia, Iran, Egipt, si multe altele.
Cat despre MoMa…sau Magnum… o sa intindem la nesfarsit discutia. Spui sa uitam de occident dar imi spui Moma, pai cum vine asta ? Moma a fost creat la 1929. Magnum are ca principali fondatori, oameni din …. Paris, Londra, Tokyo si New York, creat la 1947. Noi suntem tineri, ca natie, ca popor, ca formare. Am trecut prin multe incercari, mult prea grele, iar prietenii tai Misha Gordin si Marele Urs au contribuit la fenomenul cancanizarii de azi, pentru ca nu scoala a fost pusa pe primul plan, cum au facut americanii, ci gulagurile, munca in prostie, comunismul, si mai ales punerea unor oameni de principiul fetelor de la Apaca in posturi cheie, ” noi muncim, noi nu gandim „… e o replica celebra.
Nu mai zic de neo-comunistii mult iubiti, care au batut studentii cu minerii. Si in toate framantarile astea sociale, de la 1848, incoace, cand am format Scoala Romaneasca, crezi ca am avut timp de arta ? de scoala ? de cultura ? Cu perceptorul in poarta sa ia si gaina ? De ce nu spui de ” soviet story „….e un documentar prea dur pentru melancolicii cu Lada ? Stii ce facem acum ? Ce faci cu Criticulfoto, amintirifoto si postarile astea ? distrugi tot ce noi incet , incet, construim fragil,…..desi incercam sa scoatem reviste, expozitii, saloane, orice… nimic nu e pe placul vostru. Nu zice nimeni sa nu fiti exigenti, dar nici ridicoli. Si in loc sa sustineti orice lucru bun care merita sustinut, ca ceilalti sa isi doreasca sa fie la de buni sa fie sustinuti, ii atacati, prin cele mai urate cuvinte si postari, la orice colt, ascunsi in spatele unor bloguri auto-programate. Nu. Aici nu e vorba de Can-Can, e vorba de cei ca voi , care re-editeaza, experimentul Pitesti. Daca voua nu va convine sau nu e bun, trebuie distrus. De ce nu spui adevarul, de ce nu spui, cum am descoperit artistii, mult dupa ce au pierit din lumea asta ? de ce nu spui cum Bresson, sau Adams, au facut milioane de poze, inainte de a descoperi ce e mai bun in ei. De ce nu spui nimic de Radu Sigheti ? De James Nachtwey ? De oricine e bun si merita promovat. De ce injurati mai mult , si vorbiti mai mult in loc sa faceti cu adevarat ceva, asa cum fac de exemplu Cristina Ţintă, sau Cristina Costieanu, sau Catalin Rudolf. si sunt doar cateva exemple.

nu te mai obosi. iti raspund tot eu. Pentru ca e mai simplu sa stai in fata unui calculator, in spatele unui ip, sa scrii pe un blog, decat sa te chinuii sa faci ceva…munca presupune efort. si fizic si intelectual.

Ăsta văd că aude istoria. O fi un profet. Și un profet cult că istoria lui îi vorbește nu de bătălii aberante pentru neatîrnarea moșiilor boierești și păstrarea intactă a averilor bisericești, ci de universități. Bine, e o istorie de neam prost care nu a auzit de Uppsala sau Coimbra.

Exemplele venite la cîteva zile de la cererea lui Radu Drăgan sînt niște nulități cu care se știe el. Rudolf de ex este japița calificată în Vama sub lumini de Bronx unde conferențiază nemuritori ca Florin Ghioca.

Marcel State si ieseau iobagii seara de la munca, cu rola de film, si se duceau la grof sa le developeze si lor pozele, sa le treaca prin camera obscura, eventual sa le mareasca, si sa le dea voie sa mai faca niste poze ori dimineata in zori, cu carele si cu munca la camp, ori peisagistica, seara cand veneau de la a doua coasa.

Marcel State
sa fiu cat mai clar. ” Majoritatea marilor proprietari funciari preferau să locuiască în orașe, și nu doreau să se ocupe direct de administrația proprietăților lor. Prin urmare, închiriau domeniile lor unor intermediari (arendași), primind
în schimb o sumă fixă (arendă). Arendașii, la rândul lor, încercau să obțină profituri cât mai mari într-o perioadă cât mai scurtă de timp. În acea perioadă țăranii formau până la 80% din populația României și circa 60% aveau pământ foarte puțin sau nu aveau deloc, în timp ce latifundiarii aveau mai mult de jumătate din pământul arabil. În opinia majorității experților, chiar și după mai bine de un deceniu de la marea răscoală, România rămânea o țară primitivă, cu un analfabetism situat undeva între 43 și 60 procente, cu o mortalitate infantilă de 17,4 %, un venit pe cap de locuitor de 60 dolari, în care 80 % din populație trăia sub limita săraciei, țăranii fiind marile victime și perdanți ai sistemului. Nicolae Iorga însuși considera dealtfel că țărănimea română era cea mai primitivă din toată Europa, și că nici măcar în Turcia această clasă n-a fost lăsată atât de mult în urmă ca aceea din regatul român” sursa. Wikipedia, despre rascoala de la 1907. cat inseamna 80% din populatie ? din astia 80% vroiati voi artisti? pictori? scriitori? fotografi? sculptori ? …mureau de foame….

Sublimul ăsta l–am întîlnit recent la Constantin Aslam, cadru didactic universitar supraponderal și doctor. Adică plecăm de la nația măreață umilită de niște Radu Drăgani care au tupeul să ceară nume. Cazurile de fotografi români culți sînt atît de multe că nici nu știe să dea exemple inițial. Trece vremea. Trece argumentul. Două zile mai tîrziu concluzionează patern: pe amărîții ăștia vroiați să îi faceți fotografi culți?

Întîmplător asta a fost și teza lui Radu Drăgan și a lui Corneliu Munteanu și a cîtorva altora. Că e vorba de o adunătură de pălmași fără antecedente culturale în sens restrîns. Deși sceptici, nu am citit la nimeni să meargă pînă acolo cu tupeul încît să nege apariția și pe viitor a unora remarcabili.

Oricum. Discuția e în toi. Garantat mai revine Marcel State cu ceva.

Etichetat , , ,

2 gânduri despre „Marcel state mon amour

  1. morpheus spune:

    Uite vezi, ce ți-am zis mai devreme în mesaj, pentru boi din ăștia ? State Marcel era bun pe vremea lui Pauker.
    Școala românească, căcat, căcat, căcat, istoria României căcat, căcat, căcat.
    Eu am tupeu. În următorii 50 de ani (minimum) nu o să apară nici unul monumental în România.
    Primul român demn de o encilcopedie o să fie ăla care va pune banerul de care ți-am scris pe casa poporului. Dar în următorii 50 de ani nu cred că se va găsi vreunul.

  2. […] cam asta ar fi. Uite vezi, ce ți-am zis mai devreme în mesaj, pentru boi din ăștia ? State Marcel era bun pe vremea lui […]

Zi–mi de bine, sau exprimă–te după pofta inimii.

