Dan Perjovschi (3)

„De 20 de ani am folosit atelierul nu pentru arta mea, ci pentru artă în general, acolo având sediul CAA (Arhiva de Artă Contemporană), am făcut zeci de prezentări, dezbateri, discuţii şi câte şi mai câte. Unii dintre cititorii acestei liste au participat activ, alţii întâmplător, unii au auzit ceva şi probabil o parte habar n-au de locul ăla. Într-o vreme, cine era activ sau cine era supărat pe sistem ajungea la CAA. Am ţinut loc de instituţii când aproape toate s-au desfiinţat şi loc de critică atunci când aproape toată lumea a pus botul. Asta nu ne-a făcut prea simpatici (ţineţi minte polemica cu ziarul Detecţie Draft care critica MNAC?). Noi făceam altfel de şcoală. Aveam o bază de date (cataloage, documente) unică în România, iar experienţa mea şi a Liei în practica artei contemporane, luată împreună, este neegalată în această ţară. Am oferit această experienţă şi arhiva, şcolii: păstraţi arhiva şi noi ne angajăm să facem seminarii cu studenţii voştri. Am vorbit cu surzii… Nu-i aşa, doamna rector? V-am dat o carte cu istoria CAA. Am dat-o degeaba. Pe urmă am văzut pe planul care a câştigat concursul de amenajare (de care am aflat din presă, că nimeni nu s-a obosit să-mi spună, boule, facem concurs pe spaţiul tău), unde în locul arhivei noastre urma să fie arhiva lor. Bravo UNA!”, nu uită să spună artistul.

20 de ani! Și nu pentru a se lustrui pre sine sau pentru a promova rubedenii (parcă nu e singurul Perjovschi din fauna pseudo–artistă). Nu, pentru Arhiva de Artă Contemporană. Serios? Și beșinile lui nu figurează p–acolo cumva?

20 de ani. Cică zeci de prezentări. În care include și ceaiurile dansante cu tovarășii de suferință. Adică cîteva ocazii pe an. Poate mai multe în unii și zero în alții. Dar mai contează? Poate au fost 12. Sînt mai mult de 10, deci, fie, zeci.

Asta, cu regret o spun, doar la români am văzut–o. Pentru că doar românii pot să dea dovadă de un asemenea grad de imbecilitate încît să nu vadă mai departe de vîrful nasului. Uneori nici pînă acolo. Adică ești anti–sistem. Și te duci unde? La unul care e ținut în brațe de sistem. Și te aduni unde? Într–o clădire pusă la dispoziție de sistem. Și critici ce? Sistemul, evident. Și vinzi prin cine? Prin sistem, evident. Și ce faci? Ce ai fost învățat cît erai la școală, adică în sistem. Bravos națiune! Mă plec în fața lui. Asta da mîncat căcat cu lingura! Mie mi–e greață doar dacă simt mirosul.

Apoi, din nou, stilul politruc. „aveam”. Adică nu mai avem! Sictir. Dacă nu–i dau casă el nu dă nimic. Și nu s–o fi găsit unul mai chiabur în mulțimile alea venite cale de zeci de întîlniri care să vibreze la efortul lor la deschis cutii de bere? Cineva care să le fi acordat un alt spațiu fără apă și curent pentru a–și ține prețioasele cataloage unice în România? Greu, greu. Dar canalia nu are o problemă cu asta. Sînt cei care nu–i mai dau pe degeaba care îl supăra. În plus, ce vină are el că nimeni din cei care îl puteau ajuta nu dădea doi bani pe marfa lui? Ce ți–e și cu comuniștii anti–comuniști care subminează sistemul la bufetul de partid! Javra se oftică rău–rău de tot că sistemul a refuzat să îi mai sponsorizeze încă 20 de ani munca lui anti–sistem. Pare o contradicție? Ei bine, nu e. Ăsta nu e singurul.

Și mai ziceam de Dinu Lazăr. Uite–l și p–ăsta! Cică el 20 de ani a ținut școală de arte. Unde sînt rezultatele? Unde sînt efectele? Chiar așa, orice dobitoc are acum accesul la coroana de lauri? Știu că e duduia Olivotto care consemnează și dînsa servește întelectual cam cît un guguștiuc de parc. Dar totuși, cică e citat la o gazetă centrală. Acest Radu Grozescu se cotează pre familia lui ca niște cei mai mari. Și încă nu a decedat. Dar deja își pregătește bustul pentru piața centrală la el în sat. O! Măcar de ar fi știut sculptură!

Etichetat ,

Zi–mi de bine, sau exprimă–te după pofta inimii.

