E loc de 2–3 sute lejer la nivelul României. Sînt sub 50 cu cei din vechea gardă care mai trăiesc

Morpheus:

“Chiar să fie românii morți pe dinăuntru?” Cred că, în mare parte, da. Cele câteva mici oaze, unde spiritul rămâne deasupra rahatului, nu sunt de luat în seamă. Uite-te la ce se reduce viaţa spirituală (nu în sens religios) în România.

Extinde, te rog.

Pasiune? Da, pe a ta o înţeleg şi mai înţeleg că te doare. Dar o văd orientată într-o direcţie oarecum greşită. Că faci mişto de predicatorii lor e un lucru bun, dar nu suficient. Trebuie sa pui ceva în loc. Uite R.D. în filmuleţul lui – bun dealtfel – face aceeaşi greşeală. Îl desfiinţează pe ăla de la TEDx cu ce-ul şi de ce-ul lui. Dar nu pune nimic în loc. Înţelegi? De la triştii ăia, că sunt fotografii cei plini de băşini gen 777 de zile sau doar pupincuriştii de pe bedorgud, mă aştept la asta şi accept pentru că asta înseamnă masa, adică pulimea. De la tine şi de la R.D., nu. Pentru că amândoi faceţi parte dintr-un rest de elită, adică ce a mai rămas pe aici prin ogradă. Şi ar trebui ca, pe lângă gestul firesc de a le rupe capul impostorilor, să şi puneţi ceva în loc. În compensaţie, că altfel eu, unul, rămân destul de nesatisfăcut. Ştii, e bun duşul rece, dar după aia parcă merge şi un ceai Oolong, nu Nestle şi alte căcaturi din alea de se vând în orce benzinărie.

Dar oare nu este un clișeu? Pune ceva în loc. Ce? Ar însemna deja siluirea publicului. Ei vor acadea cu extra topping de zahăr. Ocazional mai vrea careva zaharină, ține regim. Și să le pui în loc gîndire analitică?

Poți să îi zgîndări. Pentru că totul este acolo. Afară. Tehnica bineînțeles. Trăirea. Și ea este acolo. Doar că înauntru.

Oare nu este o eroare să ceri să se pună ceva în loc? Ce știu eu ce e mai bine să fie în loc? Ce știe RD? Ce știi tu? Poate nici nu ne putem imagina ce iese. Eu știu că ce e aici pute. Poate scoțînd dopul de la cadă se mai scurge din zoaie. Poate altul, poate eu, să pună mîna pe un furtun și să spele cada. Dar să o umple? De ce? Nu asta au făcut naziștii? Nu tocmai asta au făcut sovieticii? Nu asta au făcut și comuniștii la noi? Au pus ceva în loc. Ca să vină alții să spună că nu e bun. Și să reînceapă lupta. Nu mai bine face fiecare ceva? Nu e o fofilare, e încrederea că armonia vine din contribuția mai multora.

Așa că eu cred că tu greșești aici lăsîndu–te pradă unui concept care nu știu cine l–a inventat. Nu știu de ce l–a inventat. Nu știu ce scop avea. Dar este utilizat aproape exclusiv într–o formă pasivă–agresivă. Dacă ești așa bun, fă tu!

Și se poate. Doar să vrea. De asta mi se pare foarte relevant din punct de vedere cultural acel filmuleț de 22 de minute. Nu este descoperirea mea. Și nici cred că nu este descoperirea lui RD. Iar sensul a fost precizat: pentru a se vedea diferențele de abordare pe un caz așa suculent. Dar astăzi, eu consider important cultural acest filmuleț. Pentru că explică cui vrea să asculte cum pot cîțiva oameni să facă regula sau legea între 10, poate 15 milioane de indivizi cu aparate foto. Serios. Probabil fiecare are impresia că are în clubul lui sau că a văzut o dată un genial necunoscut. Dinu Lazăr susține precis această aberație: Dan Mititelu un necunoscut și în același timp un important cultural.

Astfel, se poate cu cîteva grupări de fotografi puțin numeroase să controlezi o opinie. Pur și simplu prin umflare. E loc de 2–3 sute lejer la nivelul României. Sînt sub 50 cu cei din vechea gardă care mai trăiesc.

Apoi, e absurd să ceri ceva în loc în acest caz precis. Întîi de toate pentru că eu personal aș opri pe oricine ar fi atît de prost încît să își pună în gînd să facă haine gratis împăratului la cît au fost plătiți croitorii șmecheri, oricît de nobil ar fi gestul. Nu. Fiecare să vină cu un fir din dragoste pentru împărat. Sau împăratul să plătească înmiit pentru cele mai urîte haine. Atenție! Croitorii închipuiți își merită banii pentru că ei au muncit de ei, chiar dacă nu în modul în care se așteaptă plebea.

Dar dă–te doi pași în urmă. TEDx. Cineva dintre organizatori este convins că VB știe despre ce vorbește. Prima șansă a fraudei: să fie modest. Poate să spună trimite–ți pe altul, eu nu sînt bun de asta. Este trecut pe listă. A doua șansă. Poate să spună eu am altele mai urgente, poate altă dată. Pînă nu confirmă venirea nu e nici o supărare. Dar merge acolo. Știe că merge. Mi–a zis cineva că nu 20 ci 18 minute este limita dată din culise. 18 minute în care nu știi cum să umpli timpul. Deci, de ce să ne limităm la guvizi și Grădinița lui Ufo? Ufo pe care îl laud, dar mai încolo, să se liniștească spiritele. Gruparea 7 zile. Fac același lucru. Tot ce putea Voicu Bojan era să zică asta:

În fotografie, eu cred că importante sînt Ce și De ce. Puneți–vă mereu întrebările astea. Iar dacă sînteți pe la Cluj, scrieți–i lui Ufo. Vă mulțumesc.

Și se dădea jos. 1. 2. 3, 4. 5. Cinci propoziții. 3 afirmații și formula de încheiere. 1 minut cu urcatul pe scenă cu tot. Dar i–au trebuit 22 de minute. 22 de minute ca să vadă toți vorbitorii de română cum îi sar lui ideile ca popcornul.

Și știi ce e și mai rău? Că e prost? Dar e plin de proști. Nimic special. Că e incult? Dar cultura nu se mai predă la școală. Este after school pentru cine își permite. Că nu înțelege poze cunoscute? Dar nu există un înțeles anume, dacă le acceptăm ca opere de artă! El vede ceva ce nu seamănă cu interpretarea curentă, dar ce e rău în asta? Că face poze de primele 5 săptămîni de curs foto? Cine nu face? Cei care nu au făcut nici o săptămînă probabil. Toate astea trec. Se duc.

Problema este că a ales o temă și nici nu s–a apropiat de subiect dincolo de introducere.

Ce vrei să pună cineva în loc? Cum vrei să pună cineva în loc ceva? Să scrie un text pe care Voicul să–l citească timp de 18 minute? Dar acel TEDx s–a dus. Și ce cîștig ar fi? Nu e VB cel care a gîndit alea.

Sau poate faci greșala pe care o fac suporterii lui. Eu nu îl vreau jos. Eu nu îl vreau dat la o parte. Din partea mea să fie un Midas: să facă în fiecare lună de 10 ori mai mult decît în luna anterioară fie că sînt poze, bani sau copii. La fel cum mi se pare ridicol evanghelismul, dar atîta vreme cît nu manifestă ca Noua Dreaptă, consider că e bun atîta vreme cît enoriașii sînt mulțumiți.

Eu l–aș vrea limitat la ce poate. Pe toți i–aș îndemna să se limiteze la ce pot. RD este limitat mult sub ce poate. De timp, de soartă nu de naziști. Vladimir se auto–limitează sub cît poate. Cei mai mulți se sublimitează. Ceea ce le face ăstora loc să se umfle peste poate. Și eu m–am umflat peste poate în acest gol nemăsurat. Și am ajuns să le fac umbră în taberele acestora. Am început să corectez problema, însă.

Etichetat ,

5 gânduri despre „E loc de 2–3 sute lejer la nivelul României. Sînt sub 50 cu cei din vechea gardă care mai trăiesc

  1. G.C. spune:

    Pai sa imi iau o bere si popcorn sa ma pun sa-l astept pe (c)DL sau pe apARTE sa dea coltul? Nu mai bine nu ma uit la ei? Nu mai bine ma uit peste gard la ce fac oamenii civilizati? O sa pun in locul fotografiei romanesti un album foto bun. O sa am un comportament de politician si nu o sa imi pese. Ei castiga covrigi gratuiti de la vernisaje si raman in spatiul asta ermetic fotografic romanesc, unde catelusii trepadusii stau slus si cu ochii mari si uzi spun : „multumesc maestre ca ati venit la mine la expozitie!” si acolo se termina totul. Si asa e mai bine – mai putina concurenta serioasa pe plan international, mai mult nationalism, mai multe iluzii si sperante de tipul „am aparat de la producatorul despre care vorbeste x – voi fi imortal” ha ha ha Bine zici in descrierea blogului despre Shakespeare. Chestia e ca genul asta de fomisti exista in orice colt al lumii (de cei care pupa dosuri de ce care umbla innebuniti dupa aparate) atata doar ca stii bine ca in galerie nu intra orice pusti cu cas la gura, au revistele lor dedicate (un gen de foto4all romanesc) dar aia macar stiu cand sa taca din gura si au maestri oameni care au murit sau care nu se coboara pentru un biscuite sarat pana in cafenelele si beciurile in care verniseaza putoii diletanti.

  2. […] G.C.: Pai sa imi iau o bere si popcorn sa ma pun sa-l astept pe (c)DL sau pe apARTE sa dea coltul? […]

  3. Jakky ecs spune:

    „Pune ceva în loc.”
    Eu nu pot sa îți spun ce sa crezi sau cum sa crezi eu dor semnalez ca cea ce spune el este greșit. Sa dau un exemplu.

    „Fanta fi natural.” Sloganul scris pentru a induce ideea ca apa+zahar+ceva tine de natura respectiv de ideea de „bine”. Eu nu iți spun bea sucul XXXa varianta XXXb eu îți spun ca Fanta nu are o legătură cu natura pentru ca [….] . Daca as pune ceva în loc, deja as greși pentru ca scopul meu nu este sa te indoctrinez ci sa iți arat ca indoctrinarea e greșită.

    Ar trebui sa explic niște noțiuni despre adevăr și metoda. Dar sa fac analogia care o sa supere.

    Este acelas lucru ca și în cazul divinitati, eu nu pot contesta existența divinități dar pot contesta metoda prin care s-a ajuns la acest răspuns. Daca contest metoda, invalidez credința. Inseamnă ca greșesc pentru ca nu pun ceva in loc. Luand in considerare ca premisa era greșită sa formulez un alt enunț (gresit) pe aceiași premisa ar fi bine? Sau ar fi la fel de greșit ca și cazul primului răspuns?

  4. […] Jakky ecs: “Pune ceva în loc.” […]

  5. VladimirC spune:

    Arăţi că îndoctrinarea este greşită, deci cine poate şi vrea are ce învăţa.

    La fel au făcut şi deconstuctiviştii până la urmă, ideea find că spaţiul lăsat gol va fi umplut de fiecare cu diverse interpretări, indiferente şi separate de discursul metaforic cu care te hrăneşte autorul.

    Treaba cu să pui ceva în loc e rezultatul unei gândiri înapoiate, incapabile să funcţioneze singure.

Zi–mi de bine, sau exprimă–te după pofta inimii.

