Cum să faci să ieși măcar în mintea ta curat și îngeraș

Pentru că românii sînt inteligenți doar în fața televizorului, atunci cînd știu ei mai bine ce se întîmplă în culise și care e cantindatul cel mai potrivit, tot ce au putut înțelege despre Identitate și CNP este că ar trebui să semneze cu o variație de „Anonim”. Supărarea vine și de la faptul că, în viața reală, dacă nu pot da de vre–o hibă a lui Xulescu rămîne mereu că soră–sa e o curvă din surse sigure.

Unul din acești anonimi dă un eșantion de tupeu imbecil mai rar întîlnit la alte specii:

“Domnule fara nume, uitati un lucru – fiindca n-ati fost atent la prezentare. Eu am ales E-PL3 si nu cei de la Olympus pe mine. Pe care l-am cumparat personal. Si nu l-am ales pentru ca e ultimul model de tehnica, fiindca nu e, cum probabil n-ati fost iar atent la prezentare. Io zic sa mai veniti o data sa va explic. Pentru un cunoscator in ale tehnicii digitale noi si superioare, sigur plateste Olympus fursecurile, iar eu va arat copia de la factura.”

Astfel poate să își țeasă o realitate paralelă în care toate concurează pentru a–i servi la imagine. Sau, mai bine zis, că România poate produce, în cel mai bun caz, geambași din spețele de mai jos și, în nici un caz, oameni culți din care să se selecteze, să zicem, un artist sau un cercetător pe bune și nu un Horia Roman Patapievici. Astfel, faptul că, asemeni oricărui antreprenor–geambaș, colectează cu sfințenie orice chitanță care corespunde descrierii contabilului cum că s–ar putea reduce din profit devine un argument că nu ar fi în solda cuiva. Bineînțeles, chiar dacă ar avea factură și pentru serviciile aduse vînzăilor și hemoroizilor gestionarilor împortatorului, nu ar scoate–o. Dar, se poate la fel de bine să se fi lucrat fără factură. Sau nu se știe că proștii ăia de chinezi care asambleză materialele cu care se face un Bumbuț obișnuiesc să pună în camion mai mulți paleți decît scriu în declarațiile vamale. Și bietul importator, ce să facă? Să le trimită înapoi în China? Așa ar vrea să facă, doar sînt niște semi–sfinți. Dar le e frică de brațul lung al legii. Dacă îi prinde că exportă și nu au documente doveditoare? Să le dea la vînzătorii din piață, că ei nu lucrează cu factură și marfă de origine? Nu. Întîi de toate își diluează valoarea aparatului și le scad vînzările legale. Și cînd scad vînzările legale, trebuie să scadă și fondul de protocol. Unde mai pui că din profit zero pot să se trezească și cu profit negativ. Una e să prostești gardianul șpăguit, alta este să proiectezi o imagine de neîncredere pe piață, nu? În plus, dacă le dau băieților din piața suplimentul o să le fie mai greu să monitorizeze cînd li se sparge depozitul pe bune. În final, dacă mai e vre–un șef de poliție pus pe fapte mari te mai trezești cu o investigație că de unde au făcut șmecherașii rost marfă. Nu prea se întîmplă povești d’astea. Dar am văzut deja cazuri cu foști milițieni care au dat în subalterni ca să se înfrumusețeze dosarul înainte să intre în politică.

Lăsînd facturile la o parte, puțulică autor de depeșe, se bazează pe o imbecilitate ușor de înghițit dacă nu e subliniat. Și s–au cam învățat românii să completeze cu povești cusute cu ață albă, nu neapărat pentru că sînt imbecili, ci pentru că sînt putori. Și putori sînt și cei care se uita în gura lor și acceptă poveștile. Unde e hiba. Cică CB și–ar fi luat sincer un gaget, el care lucreaza doar cu lumini de fiță, nu cu fulgerul pe aparat ca amărîții de nunți. Unul care și–a făcut o imagine de profesionist cu unelte profesioniste nu ar fi căzut în capcana să vîndă jucării pentru niște bănuți în plus și o excursie. Să fim serioși! În capcanele astea cad doar profesori universitari de la medicină care fac pe intervenție cam cît face Bumbuț pe un „pictorial” tocmit de Tabu. El doar cumpără aparatul. Și cu aparatul cumpărat face pozele sincer și dezinteresat în excursia în care a fost trimis. Dar, al naibii accident, se află cu ce a făcut pozele. Omul s–a ținut tare! Pozele lui la 10€ vederea, 150€ poza întreagă nu au fișa tehnică publicată. Și cum un lanț de erori ar fi trecut nevăzut, a mai fost nevoie de un accident. Pe strada Paris, în dos de Guvern, chiar în piața Quito, este reședința ambasadorului Cubanez. E și o ambasadă prin oraș, că doar n–o face omu’ naveta pînă în Varna. Mai sînt și alte spații care nu sînt galerii și prin care CB a expus. A naibii coincidență să apară la principalul magazin al principalului distribuitor „de specialitate” al importatorului!

Nu mi se pare deosebită tentativa de praf în ochi. Orice prost încearcă să fure. De asta sînt și pușcăriile pline. Necinstea nu este un motiv. Dar mi se pare remarcabil că indivizi „cu pretenții” pot să plece urechea atît de jos cît să pună botu’ la argumente care nici nu se pot prezenta în succesiune logică. Altfel prezentați drept indivizi raționali, cu muncă de răspundere și studii aprofundate. Pfui!

Iar fotografia românească tocmai că pe asta se pare că se bazează. Vezi istoria proto–fotografiei românești care se face cu indivizi din toate țarile din jur.

Sau cum toată lumea „știe” cît de proaste erau reclamele românești din ’70 și ’80, cît de rigide, artificiale, șamd. Dar emanația acelei perioade, Dinu Lazăr, este un fotograf competent. Care, pentru a–și susține imaginea verginală de Albă ca Zăpada în țara tîlharilor, trîmbița peste tot cum nu–știu–cine i–a luat munca de o viață într–o geantă. Tembelul ăsta este de ajuns de competent să îi învețe pe alții cum să–și protejeze munca. Ca să nu mai vorbim că povestea e la fel de convenabilă ca accidentul lui Bumbuț care a fost dat pe ușă afară de toți galeriștii cu subproducțiile „Made in Cuba” și singurii care i–au ascultat plîngerile că nu–l mai angajază nimeni a fost un mare distribuitor de materiale foto în a cărui ofertă se află și aparatul cu care au fost făcute pozele. La fel, DL poate susține că avea muuulte poze. Că erau competent făcute. Că nimerea din ochii bulbucați focalizarea pe manual mai repede decît ultimul Canikon pe auto. Și că tocmai că este un guru merge pe auto cu aparatele noi ca să aibă noi provocări și să poată alege doar 2 poziții din cele 500 făcute într–o ședință.

Sau cum știe lumea cum era cu stagiile la țară prin ’80 fără apă caldă, dar cu WC în curte. Poate nu știu că acea Casa Poporului era obiectiv de interes național și calificativul ăsta însemna salarii mai mari decît norma pentru cei angajați, dar să îl aduci de expert pe unul care n–are la viața lui un portofoliu de desene măcar ca să arate pentru ce–și zice „arh.”! La fel cum pe blog are tupeu să exprime păreri despre cum se dezvoltă Bucureștiul, din postura de fost Arhitect Șef. Nu l–am văzut să amintescă și de inițiativele sale lăudabile. Oare Pandele, conștient de toate cele scrise în cartea despre Casa Poporului, a pornit o campanie majoră de reabilitare a clădirilor cu istorii mai deosebite din București? Oare Tenia a pus la punct ceea ce văzuse tătîne–su’ pe cînd se plimba prin cele străinătățuri și în București? Oare proiectele de piste ciclabile să fi fost pornite de el? Măcar o expoziție majoră, intinerantă, plimbată prin cele țări străine despre Cartierul Uranus sau Bucureștiul Interbelic sau altceva? Sau a preferat ani mai tîrziu să se promoveze pre sine cu niște poze inepte din care nu prea rezultă legătura cu arhitectura? Sau poate că e mai bine zis că alții au ajuns să–l promoveze pentru a–l folosi de vehicul pentru propriile proiecte.

Pînă și Feri de la Dalles. Știe că e cretin. Dar nu se poate abține să nu bălărească pe blog. Să vorbească pozele! Doar pentru că are un ușor retard înseamnă că nu poate să simtă o poză? În cazul lui, se pare că da.

Ufo care iese cu securea la bătaie, intransigent, profund ofensat că Onișoru’ care îi cam întra în teritoriu și–a luat premiu în condiții „nejurnalistice”. Cînd a fost băiatu’ lui să regizeze „realitatea” problema a fost a școlii. El e un hartist adevărat! Doar se știe cu Gicu și Voicu lăutarii sincron! Așa că el poate să dea o latură umană, personală descrierilor lui fotografice scriind despre cum a pus el parchet sau cum s–a dus la piscina cimentată a nu–ș cui. Abia după ce a apărut aici a început el să mai dea și articole în direcția în care cică ar știi. Proiecte? Ca și fostul lui stăpîn Bumbuț acum întinde plasa să îi facă alții pozele cu care să plece în turneu și să dea interviuri. Oare de ce nu s–a ridicat cînd, unul din zona lui, Bogdan Messesan a avut lucrarea de mari dimensiuni îndepărtată din spațiul public de către autoritățile Ministerului de Interne și al cui o mai fi acum? Să fie că nu–l interesează de necotizanți? Să fie că Ministerul Educației și al cui o mai fi e o țintă mai puțin periculoasă decît băieții în albastru? Să fie că nu i–a trecut prin cap după atîtea fotoreportaje de nunți, fotoreportaje de puțoi, fotoreportaje de doi lei să nu fi realizat că se poate face și un fotoreportaj de artă?

Cică mai era cineva care a terminat prin părțile alea: Radu Drăgan, unul din primii avatari ai Criticului Foto. I–or fi propus șacalii ăia spațiu de expunere că știu și ei că viața e grea? L–or fi chemat să facă comandă de consumabile împreună să iasă prețul pe unitate mai mic, că omul lucrează? Sau așteaptă să facă o Transilvania mea dragă cu vre–un site cluj punct ro? Orașul punct ro e luat deja. Văd că și cluj punct ro. Poate provincia punct ro? Sau poate lăutarii punct ro cu sloganul „nu acceptați imitațiile altora decît noi”.

Îmi amintesc că alt semnat Anonim mi se ofuscase că, parcă Bayazid, nu l–a cotat pe Coada–Vacii Tomazatos apreciat de indivizi cu nume ridicole precum Bumbuț sau Ciocan. De ce? Oare pentru că are un nume mai puțin ridicol? Cică a crescut unde și–a–nțarcat Dracu’ copiii, dincolo de țara oamenilor care beau spirt medicinal. Pe cînd nu mergea nimeni acolo el nu avea aparat foto. Acum, că s–a bohemizat sezonier zona, are aparat și face poze parcă ar fi la Sinaia. Trăiește într–o localitate unde mai toți sînt veri primari, fie și prin alianță, și nici una din pozele alea cu case arată că ar știi ceva despre zidurile alea. Mă îndoiesc că, dacă nu i–ar amenința că le rupe picioarele proprietarii ar cumpăra pozele alea ca să își laude casa. Poate una e casa la poarta căreia se tăia cu lama din dragoste neîmpartășită ca în cîntecelul de la Fără Zahăr (Dunitru). Ei bine, nu se vede. Poate nu e din ăia. Poate nu a avut pasiuni pentru fata impiegatului de Tulcea concediat acum 15 ani. Poate a avut o relație de mentoring cu șeful de port. Ei bine, nici asta nu se vede în pozele pierdute cu Rada lu’ Portu a lu’ Sulina. Poze intime, poate. Doi băieți stau la cafele ca niște italieni de Sulina ce sînt. Poveste? Nu–i. Groparii. Asta da, intimă. Mai mult copacii și cimitirul. Măcar Bumbuț a știut că arta adevărată este suprasaturată, dacă nu e alb–negru, cînd a făcut pozele cu Roșia Montană.

Sau Andrei Pungovschi. Pozele lui cu gagica au acel aer personal, intim, cu iPad, parcă ar fi fost făcute cu un iPhone. Dacă alea sînt poze de familie cu oameni pe care îi cunoaște, la fel de implicate sînt și pozele cu Patriarhul Serbiei. Să fie și acesta verișor de–al lui? Sau să fie la fel de documentate pozele ca și cele de familie?

Florin Ghioca, nu mai vorbim! Nu avea cum să le regizeze pentru că nu știe limba. Iar în țară se păstrează pur și se limitează să meargă cu pixul la interviuri sau să arate că echipamentul de fotoreporter oferit de armata americana te încape și dacă ești mai dolofan, ba chiar au și pentru ăștia mai mititeii ca să nu tragă tot deșertul după el cu vesta antiglonț tîrîită pe jos. Și să vezi că Photoshopul îl iubește! El cu echipament cît încă o dată greutatea lui, în deșert, cald, vară, și e mai gătit decît ar fi pe Valea Cerbilor înainte de coborîre.

Chiar atît de imbecili să fie românii să și–i pună pe ăștia idoli? Da!

Anunțuri
Etichetat , , ,

Zi–mi de bine, sau exprimă–te după pofta inimii.

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: