Numele din buletin vs. numele de artist

Un articol al Criticului Foto care s–ar fi întins pe vreo trei zile, dar pe care îl dau acum pentru că l–am promis cînd am început să scriu.

 

De ce e rău că se publică cu numele din buletin? Asta avea sens pe vremea cînd s–a întărit Evidența populației, acum Evidența Informatizată a Populației prin care toți oamenii din Regat deveneau un număr. Iar în anii ’50 cînd s–a început practica înregistrării mașinilor de scris și a tiparnițelor era foarte important ca tovarășul să își asume cu tărie proletară cele ce erau de spus. Precis după formatul publicat în 1984 nu existau decît gînduri bune care trebuiau afirmare cu tărie, cu fermitate, bătînd cu pumnul în masă dacă era nevoie. Mai erau și gînduri, opinii, care să nu fie conforme cu crezul Partidului. Acestea din urmă se pare că au o tendință naturală de a apărea, dar fiecare are datoria de a le corecta de cum le detectează. Pe scurt, fiecare tovarăș trebuie să publice sub numele din buletin. Ar fi fost și un consum nepatriotic să se irosească cerneala statului pe formulare care să mai adauge, inutil, un al doilea nume.

Cum societatea românească este una călită în focurile societății socialiste multilateral dezvoltate, cum profesorii și educatorii sînt formați și cultivați la școala realismului socialist, cum toți și toate se raportează la realitățile societății individualiste, este normal ca vechile sisteme de gîndire să se perpetueze. Liderii politici sau culturali nu și–au pus niciodată problema eliminării gîndirii sovietice ci doar lustruirea și promovarea propriei persoane. Și cum ar fi fost mai bine? Să încerce să răstoarne un sistem stabilizat evolutiv cale de 40 de ani? Sau să îl accepte și să se ridice pre sine prin tehnici pe care le practicau deja și înainte de 1990?

Așa că ce e important? Identitatea sau numărul de ordine în indexul de la evidența populației? Bineînțeles că numărul căci acela supraviețuiește persoanei asemenea operei sculptorului din Grecia antică. Dacă nu mă credeți aflați că și după ce corpul își începe descompunerea, numărul este folosit în continuare pentru a identifica individul prin Certificatul de Deces sau varii hotărîri judecătorești postume. Pe cînd identitatea? Cui îi e bună identitatea? Să trebuiască cineva să se lupte să își refacă imaginea după ce a făcut activism politic? Cum ar fi fost ca Zoe Petre să trebuiască să vină nu ca Zoe Petre CNP 2.xx.xx.xx.xxxx și să se anunțe cu ce are ea atașat la acel CNP (teze și lucrări plagiate) și să trebuiască să se confrunte cu identitatea de respingătoare de dosare la Universitatea București? Ar mai fi pupat carieră politică? Puțin probabil.

Arta, însă, se bazează pe identitate, pe evoluție. Că e scriitură, că e sculptură arta presupune și un timp de introspecție. Presupune niște căutări. Care nu pot avea loc cînd ești un star sau o starletă.

Dar ce te faci cînd întreaga țară a produs Alain Delon lookalike în toate domeniile. Mai precis, look alike ce i–a dus pe ei mintea să înțeleagă din mitul Alain Delon și nu omul A. D. Au fost scriitori și dramaturgi care nu își puneau problema unei opere ci cum să facă să semene mai mult cu pozele reproduse prost de tehnicienii de doi lei de la revista Cinema. Avem regizori care si–au făcut filme pentru ca ei să poată să se joace de–a A. D. În timp ce copiii puteau să fie în stradă ce vroiau ei, regizorașii ăștia aveau nevoie de bugete, recuzită, figurație, tot ce își puteau ei închipui că ar avea nevoie un adevărat A. D., uitînd că idolul lor nu e regizor ci actor. Avem fotografi, pictori, toți cu același scop. Deja am convingerea că nu conducerea comunistă a impus românilor să fie uniformi în toate: haine, vorbire, gîndire, tunsori, pantofi, ș. cl. Nu. Ei singuri s–au uniformizat. Și din 1990 a apărut variația pentru că fiecare a început să își caute idolii în altă parte decît presa centrală. Prin globalizare, la anul 2010, românii sînt înapoi uniformi. Diferențele sînt de clasă socială și localizare: capitală, capitală regională, orășel, sat. Pentru că dacă te uiți la un tînăr corporatist cu un salariu bun, dar venit acum cîțiva ani în capitală el arată la fel cu toți ceilalți veniți să caute averea în aceeași perioadă și diferă abia de cei care au stat mai mult în metropolă. Iar evoluția sa e liniară, mergînd spre mai puțin tînărul corporatist cu un salariu puțin mai mare și care a stat mulți ani în metropolă. Și aceștia au nevoie de acel număr de serie pe care îl oferă Evidența Informatizată a Persoanei. Întreaga lor existență este în jurul acelui număr: cazierul prin care arată că nu au adus daune nici unei muște, deci sînt de încredere, diplomele acumulate succesiv, carnetul de conducere pentru care pierd o linie întreagă în C. V. chiar și dacă își depun candidatura pentru o slujbă exclusiv de birou. Ca și Zoe Petre ei nu au nevoie de o identitate. Ei nu vor să spună cînd candidează pentru un post în Vodafone că au mai lucrat și la Orange. O vor face dacă își închipuie că îi va ajuta faptul că au ocupat un post similar și nimic mai mult. Nu vor exista scrisori de recomandare din partea vecinilor care să spună că el tot timpul a zis că nu o să–și facă abonament la Vodafone pentru că au servicii proaste, dar, acum că plătesc mai bine, a zis să încerce.

Nimic din toate astea nu funcționează dacă adopți o poziție artificială. Poți să ai 10 nume de artist, că nu vei ajunge unul dacă viața ta este goală de trăiri personale.

Anunțuri
Etichetat

Un gând despre „Numele din buletin vs. numele de artist

  1. […] întîmplă în culise și care e cantindatul cel mai potrivit, tot ce au putut înțelege despre Identitate și CNP este că ar trebui să semneze cu o variație de „Anonim”. Supărarea vine și de la faptul […]

Zi–mi de bine, sau exprimă–te după pofta inimii.

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: